Wikineset Barneskole Videreføres
wikifjord-posten.png

Wikineset Barneskole Videreføres

Kommunens halvårsrapport er en gladlesning for Wikifjord. Arbeidsledigheten er nede i 1,5%, et historisk lavmål for bygda og folketallet har for første gang siden Toralf Eidissens tid bikket 2000 innbyggere. Grunnet økt skatteinntekt i Wikifjord har kommunen vedtatt å omgjøre nedleggelsen av Wikineset Barneskole. Wikifjordposten tok turen til Wikineset for å se hva de lærerne og elevene synes om denne gladnyheten.

flickr:14762833156

Amanda Collett, journalist
Astrid Undset, journalist og fotograf

Trude Holt, rektor ved Wikineset skole er veldig lettet over kommunens avgjørelse.
”Ingenting er viktigere for samfunnet enn utdannelse og jeg er glad kommunen har ombestemt seg med tanke på nedleggelsen av skolen vår”. Hun forklarer videre at den konstante nedleggelsestrusselen har satt sine spor både hos lærerne og elevene. ”De ansatte har selvfølgelig vært urolige for arbeidsplassen vår, men usikkerheten har gått hardest ut over barna som før dette har sett på skolen som en trygg konstant i hverdagen.”

Førsteklassingen Håvard hadde dette å si om saken: ”Jippi! Nå kan jeg fortsatt besøke Bestemor og Bestefar etter skolen som jeg pleier!" sier han og peker på et hus på den andre siden av veien.

Lærer Tom Brekke forklarer at det er flere foreldre som nå kan puste lettet ut. ”Mange har vært bekymret over den lange skoleveien barna ville fått ved nedleggelsen.” Brekke har selv barn på skolen og mener fordelen med små skoler er at alle barna blir sett og at de får utfolde seg i trygge rammer med folk de er sikre på.

Tredjeklassingene Sarah og Emma er ikke i tvil om hva de synes om kommunevedtaket. ”Vi er veldig glade vi får bli her på denne skolen. Lærerne er snille og det er her vennene våre er.”

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License