Vær Så God, Sitt!

Vær så god, sitt!

Nasjonalmuseets vandreutstilling «Dysthe Design. Vær så god, sitt!» gjester i disse dager Wikifjord Kunstmuseum. En utstilling som tar sikte på å spre kunnskap om norsk kvalitetsdesign av Sven Ivar Dysthe, med særskilt opplegg for videregåendeskole. Vi ble med Wikifjord videregående første trinn på omvisning og workshop.

- Vi har i forkant av utstillingsbesøket hatt evalueringer i klasserommet omkring hva som kjennetegner god design. Her har hver elev presentert hverdagslige objekter som eksempler på god og dårlig design, og vi har trent oss på å sette ord på hva som ligger i dette, forteller klasseforstander Bente Brun.

Utstillingen byr på mang en klassiker av møbeldesigner Dysthe (85), som er kjent for sine sittemøbler. -Stolene er viden kjent og har preget både offentlige og private miljøer siden 60-tallet. Flere er nok mindre kjent med mannen disse stolene og hans kløkt. Vi stiller ut et spennende utvalg hvor flere har oppnådd klassikerstatus og gleder oss til å invitere til refleksjon rundt begrepet «god design» i workshopen «Vær så god, design!» forteller museumspedagog Edith Skogfjord.

Trodde stolen var kjip

Med økt interesse for både norsk håndverk og retromøbler om dagen har designpioneren Dysthe med jevne og trutte mellomrom fått sole seg i sin fortids glans, i form av priser, utstillinger og relanseringer. Likevel er nok de færre bevisst hans bidrag til norsk industridesign. Dysthes bestselger Laminette er uten tvil den mest populær. -En stol de fleste har sittet i og drar kjensel på. Man assosierer den gjerne med slitte forsamlingslokaler og bedehus, men denne masseproduserte stolen er ekte håndverk. Vi finner ellers hans industrimøbler på blant annet Henie Onstad, Gardemoen og eksklusive hoteller.

Flere av elevene enes om at de først så på denne stolen som «skikkelig kjip». -Faktisk fikk jeg pappa til å kaste to slike laminette (?) stoler nylig. Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet, liksom! Beretter Svanhild, som ikke vil siteres på etternavn.

Andre klassikere presentert under omvisning er Pop Corn og Planet, begge relansert. Planet-stolen, fra 1968, selger nå for 10 millioner kroner årlig etter at den for noen år tilbake kom ut på ny.

Smelter på netthinnen

-I workshopen «Vær så god, design!» vil elevene, i liket med Dysthe, måtte forholde seg til utradisjonelle inspirasjonskilder. Utradisjonelle inspirasjonskilder er det som kan gi oss utradisjonelle løsninger. Til slutt presenteres løsningene gruppevis, informerer en oppglødd Skogfjord.

Elever og øvrig publikum i Wikifjord har artige innlegg og øvelser i vente omkring «god design». Som Dysthe selv skal ha uttalt: Når estetikk, funksjon og form smelter sammen og blir en helhet og du tenker ‘Aha, selvfølgelig!’, da har du lyktes. God mat skal smelte på tungen. God design skal smelte på netthinnen. Så enkelt, så utfordrende.

Utstillingen blir stående ut januar. Vel møt, og vennligst slå deg ned!

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License