Kunstglad Ungdom Bidrar På Kulturnatt

Kunstglad Ungdom Bidrar På Kulturnatt

Arena for ung kunst

Nytt av i høst på Galleri Paasche har vi ARTung, ledet av Scarlet Nouvel, et konsept rettet mot ungdom mellom 13 og 19 år. -Vi møtes til workshops en gang i måneden, hvor disse da ledes av lokale- og gjestekunstnere. Fritidstilbud rettet mot barn dreier seg sjelden rundt billedkunstlige uttrykk. Eksempelvis er tegne- og malekurs helst rettet mot de godt voksne, hvor både innhold og prisnivå kan virke som en ekskluderende faktor for yngre. Vi har derfor jobbet mye rundt det å kunne tilby et rom for kreativ utfoldelse og undervisning for ungdom. Han legger til at formålet med ARTung er å skape et fellesskap hvor inspirerende møter mellom ungdom og profesjonelle kunstnere kan finne sted. Gjennom opplevelse av og egenpraksis i ulike kunstneriske uttrykk, er målet at hver enkelt av ungdommene skal utvikle sin kreativitet og skaperevne, og øke sin forståelse av kunst.

fullrulle.jpg

ARTungs første workshop var satt opp akkurat i tide til at ungdomsgruppa fikk holde vernissage under årets kulturnatt i helga. Her fikk de i hovedsak vist fram et utvalg av egen produksjon fra høstens workshop i teknikken linoleumstrykk, ledet av billedkunstnerne Caroline Krøll og Herbert Wims (begge førsteamanuensiser ved Kunst- og designhøyskolen i Bergen). Det var litt skummelt men morsomt få lov å stille ut under Kulturnatt, forteller Fritz Fjordbotn (14). -En motiverende faktor å få lov å stille ut i dag, skyter en stolt mor inn.

Stolt ordfører

-Rom for kunst er enormt viktig å kunne tilby, og vi må ikke glemme å rette dette tilbudet også mot de yngre, forteller ordfører Teddyville som åpnet ARTungs alle første vernissage under årets kulturnatt. – Et alletiders samarbeid mellom festival- og kulturutvalget og Galleri Paasche som har betydd at 15 ungdom hvert år kan finne glede i dette tilbudet. Og det gratis! Legger Teddyville til, før utdelingen av roser.

Tiltaket tok et år å realisere, og en kan med rette være stolt av «prøvekaninenes» endelige resultat. Det er tydelig at kunstklubben har vært lytterøret under årets workshops. I tillegg til workshops arranger ARTung kunstsamtaler med profesjonelle kunstnere, filmvisninger, atelierbesøk og ekskursjoner.

– Før vi tar imot nye medlemmer har årets gjeng to øvrige workshops i vente, hvor de skal lære å tegne etter levende modeller, samt et introduksjonskurs i Photoshop ved Eddie Kopperud. På sikt ønsker vi at ungdommene i ARTung selv skal få bestemme programmet og velge ut hvilke kunstnere de vil invitere, sier prosjektansvarlig Scarlet Nouvel.
Utstillingen til kunstklubben ARTung blir stående under kulturnatt og ut måneden, på Galleri Paasche og holder fri entre.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License