Kulturelt Påfyll Til Kaffen

Trengs et avbrekk fra kontorlunsj? Siden i vår har Galleri Paasche i samarbeid med Wikifjord kunstforening kunne tilby konseptet «kunstpause» for alle interesserte. -Vi møtes fra 11.00-12.00 en tirsdag i måneden og tilbyr gratis omvisning i våre utskiftende utstillinger. Det er nytt innhold i hver kunstpause vi tilbyr, så en kan med fordel delta alle ganger, forteller formidler Scarlet Nouvel med et bredt smil. -Publikum er gjerne de som har fri på formiddagen, men vi bevisstgjør også tilbudet for dem som er i arbeid, og det hender de tar turen. Det er enda et nytt tilbud, så vi tar sikte på å vokse.

Omvisning i dag tar for seg Kira Wagers utstilling, årets festivalkunstner under Wikifjord Filmfestival. Årets mest profilerte utstilling. -En fin anledning å bli kjent med utstillingen for dem som ikke rakk innom under filmfestivalen, kommenterer Knut Laks (78), en ivrig gjenganger hos galleriets kunstpause.

Kaffekoppen tas med på runden med galleriets formidler, som gjør flid i å levendegjøre utstillingen for oss. Publikum utgjør en god miks av både ivrige studenter og nysgjerrige pensjonister. Vi får et dypdykk i en lovprist, norsk samtidskunstners virke og teknikk, alt i et tempo overensstemmer med konseptet kunstpause.

kira.jpg

Konseptet vårt har også rukket å inspirere Wikifjord Folkemuseum, beretter Nouvel. Her satser man imidlertid på femten minutters lange foredrag basert på et utvalg av samlingen. Her på huset har vi til info enda en form for kunstpause på ettermiddagen, en torsdag i måneden. Mens Kunstpause er gratis, koster Kunstsuppe hundre kroner. Dette da vi serverer suppe, og for å kunne finansiere forelesning gjennom måltidet av lokale og gjestende kunstnere.

-Jeg har allerede rukket å bli glad i byens kunstpauser, og håper tilbudet er kommet for å bli, forteller kunststudent Helga Rødspett (27). Knut Laks samtykker ivrig.

Sjekk galleriets kulturkalender for info omkring høstens dypdykk, til kaffe eller suppe.

Wikifjord har i inneværende år sett et oppsving ikke bare på formidlingsfront men og på skaperplan. Kreative initiativ fra Galleri Paasche er utformet for å nå et ganske nytt publikum. -Vi ønsker å ivareta interessen for kunst utover galleriets faste publikum, og det har blitt et viktig mål for oss å nå nye samfunnslag. Det har lenge vært et ønske å ha et bra opplegg for tenåringer, så vi er spesielt stolt over tiltaket vi har fått til her, forteller daglig leder Henri Karsten.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License